неделя, 27 март 2011 г.

За Японската литература

Книгите, мангата, списанията и вестниците са също част от японската култура. Въпреки че телевизията и другите забавления отнеха от времето за четене на книги, книжарниците са навсякъде и обществените библиотеки разполагат с богати хранилища от книги. Местните общински власти организират читателски сесии за съчинения като „Историята на Генджи“ (Genji monogatari) и поетически групи. Също така има специални магазини, в които се продават на по-ниски цени използвани книги, списания и музика. Кварталът Канда в централно Токио е известен с продажбата на книги „втора ръка“ вече над 80 години.

Манга(на яп. 漫画, чтение: まんが , буквално: неволна/неразрешена/ картинка) е японската дума за комикси и карикатури. Човекът, който създава манга се нарича мангака. Извън Япония, думата се употребява за комикси създадени първоначално в Япония. Манга има почитатели от почти всички социални слоеве и възрастови групи. Темите, които се засягат са: спорт, романтика, историческа драма, комедия, сапунена опера, фентъзи, мистерия, ужаси, включително и порно (наричано хентай).

Мангата обикновено се създава в черно и бяло, с изключение на кориците и първите няколко страници. Причините за това са няколко: свързано е с традиционната японска живопис, а освен това значително опростява нейното създаване.

Най-популярните манга често се адаптират за аниме, като сценария се преработва, за да привлече широката публика. Макар и по-рядко, анимето също може да се преработи в манга. В английско говорещите страни съществува широко разпространеното грешно схващане, че думата "манга" се отнася за японската анимация. Това, отчасти, е резултат от факта, че името и логото на компанията, която разпространява японска анимация сред западната публика, е Manga Entertainment.

Още от самото раждане на японската култура съществуват рисунки. наподобяващи по идеи и структура днешните комикси. Дори в гробници археолозите са открили плочи с подобни изображения. От 12 век в Япония се появяват сатирични рисунки и картини с хумористичен характер. Особено изкусен в този вид изкуство е бил японският художник Хокусай, живял в началото на 19 век. След 1868 Япония започва развитието на модерната медийна комуникация, включително вестници и списания. В тях за първи път се появява мангата. Но най-значителният напредък в този вид изкуство идва след края на Втората световна война. С други думи, модерната манга, която се разпространява в момента, е мангата, която се е появила след войната. Този вид манга има вече половинвековна история.

Съвременната манга води своето начало от един единствен гений - Осаму Тезука. През 1947 Тезука взима книгата на Робърт Луис Стивънсън „Островът на съкровищата“ за вдъхновение за манга-версия на книгата, наречена „Новият Остров на съкровищата“. Въпреки мизерните условия след войната и намалената публицистична индустрия в страната, тази творба веднага става бестселър с тираж 400 000 копия. По това време Тезука е деветнадесетгодишен студент по медицина. Новият Остров на съкровищата има зачатъците на новия синтаксис на мангата и има огромно въздействие върху новото поколение манга-артисти. Самият Тазука продължил да рисува манга до своята смърт през 1989. Негови са и някои от най-популярните творби като „Astro Boy“.

Последвалото войната десетилетие вижда появата на още много манга-артисти освен Тезука, което довежда до същинска манга-мания. Въпреки това, мангата все още се смята за детски жанр. Но тези които израснали четейки манга открили, че не могат така лесно да зарежат навика след като достигнали зрелостта. Това било поколението след войната - манга поколението. Заради увлечението си по мангата между хората от това поколение и предишното се образувала голяма дупка.

До късните шестдесет години, манга-поколението стават студенти и модерната манга стига до своя решаващ момент. По това време хората започват да виждат мангата, която се харесвала на студентите като вид развлечение и изкуство. Растящото студентско движение с ентусиазъм приема тази ново появила се медия и по този начин се стига до настоящия вид на Японската манга.

Днешната манга включва всичко, от книжки с вицове до мелодрама, научна фантастика, литературни произведения от романи до пътеписи и даже упътвания за учебни и дидактични цели.

Японската манга се дели на следните категории, спрямо годините на читателите, към които са насочени списанията, в които тя се появява:

Първата категория включва списания за деца (yonenshi), списания за тийнейжъри (shonenshi) и “младежки” списания (yangushi, също под името seinenshi), които привличат читатели от късните юношески до тридесет години.
Втората група включва списания за възрастни (seinenshi, като seinen означава повече възрастен, от колкото младеж- или otonashi), които са предназначени за по-зрели читатели и нямат горна граница на възрастовата група.
Мангата, която е предназначена повече за жени, също се дели на възрастови групи: за момичета (shojoshi) и за “Дами” (познати под името на японското произношение на английското "ladies" или "redizu.") Мангата за жени се отличава със специфични типове герои и граматично, и графично оформление.

Няма коментари:

Публикуване на коментар